Hvor er det blitt av fornuften Liv Signe?

Liv Signe Navarsete og Senterpartiet har snudd i synet på offentlig-privat samarbeid innen veibygging
Liv Signe Navarsete og Senterpartiet har snudd i synet på offentlig-privat samarbeid innen veibygging

I fjor sommer (VG-25 juli ikke på nett) kunne vi lese at et samlet utvalg i Senterpartiet gikk inn for å benytte offentlig-privat samarbeid (OPS) når det gjelder utbygning av nye veistrekninger. Det var en dag vi i Høyre husker som en gledens dag, ettersom mer bruk av OPS er helt nødvendig for å få til flere, bedre og tryggere veier. Dessverre synes Liv Signe Navarsete og den rødgrønne-regjering å lide av privatallergi, hvor det er viktigere å ri ideologiske kjepphester enn å sørge for mer vei.

 

OPS er veldig kortfattet beskrevet et samarbeid mellom offentlig og privat sektor om et prosjekt eller en tjeneste, f. eks veiprosjekter. Innenfor dette systemet så beskriver staten oppgaven som skal l øses, og definerer hvilke standarder og kvaliteter man vil ha levert. Innenfor disse rammene får den private aktøren frihet til å planlegget og gjennomføre arbeidet på en mest mulig hensiktsmessig måte.  En mer detaljerte fremstilling av OPS kan du lese på NHOs sider

Undersøkelser har entydig vist at der hvor man benytter seg av OPS, blir veiene ferdig tidligere og ressursene utnyttes mer effektivt. Dette er konklusjonen til Transportøkonomisk institutt etter at de evaluerte de tre prøveprosjektene som vi etablerte når vi var i regjering. E39 Klett – Bårdshaug, E39 Lyngdal – Flekkefjord og E18 Grimstad – Kristiansand. De to første prosjektene er satt i drift. Det tredje er planlagt ferdig i 2009.  

Til tross for de åpenbare fordelene med OPS, har Stoltenberg-regjeringen sagt stopp til nye prosjekter, noe også regjeringens nasjonale transportplan viser. Konsekvensen av denne private allergien blir at det vil bygges færre og dårligere veier. Dette burde ikke norske bilister finne seg i!

Jeg kan etter beste evne ikke skjønne hvorfor det er viktigere for regjeringen å hindre privat deltakelse, enn å få bedre og flere veier. Vi i Høyre vil i tillegg til å bevilge mer penger til vei også ta i bruk OPS. Dette fordi vi gjennom slike prosjekter vil få flere og bedre veier for de pengene som brukes. Det er som TØI beskriver, en bedre måte å utnytte ressursene på.

Mitt råd til Liv Signe Navarsete og Sp, som i disse dager holder landsmøte i Ålesund, er at de børster støv av sommerens forslag om mer bruk av OPS, slik at det blir en del av deres program. Noe annet vil være i strid med sunn fornuft!

13 Replies to “Hvor er det blitt av fornuften Liv Signe?”

  1. Jeg er helt enig med deg Erna.
    Høyre må stå fram som et parti som vil bygge ut infrastrukturen vår på best mulig måte, og det betyr at vi må få maksimalt produsert ut av hver krone.

    Men jeg vil si en ting.

    Kan du ikke heller ha et positivt utsagn med Høyre i dine bloggtitler istedet for noe negativt om de andre?

    Jeg er sikker på at vi vil tjene på det i det lange løp.
    Vi vet hva feil de rødgrønne gjør, det kan refereres til i innlegget det.

    Men få det positive som Høyre vil gjøre fram i tittelen ved siden av ditt profilbilde.

    Du skal assossieres med noe positivt i Høyres regi.

    Stå på Erna, vi trenger deg og dine.

  2. Hei!
    jeg tar til meg det med tittelen på innleggene – det er jo en teaser uvane vi har som har skrevet mange leserinnlegg opp igjennom ett langt liv 🙂

    Hilsen
    Erna

  3. Arbeidene skjer fort og gæli. De leter etter overføldige arbeidsmomenter de kan kutte. Så tunnelene raser etter noen år.

    Det ligger inge magi i OPS, annet enn at man lager en lightversjon som koster mindre og blir fortere ferdig. Fint hvis man har flaks, men når taket i tunnelen raser, risikerer man å måtte stenge hele traséen lenge. Da løper kostnadene på og det blir krangel mellom Statens Vegvesen og de private.

  4. Det var en stor glede å se at Høyre vil øke bevillingene til veiutbygging og opprusting av eksisterende veier i Norge. Det som overrasker meg mest, er å se at på listen som står på trykk i VG idag, 31 mars, er mange steder tatt med, men vestlandet avskåret med en veistubb oppe ved Ålesund, det er da jeg spør meg selv om Erna og evt. andre vestlendinger som kjemper om velgernes gunst, idet hele tatt kjører bil mellom Bergen og det sentrale Østlandet. Vi er etter hvert så langt akterutseilit hva gjelder veier, at det finnes ikke ord. Kjører man fra Bergen nordover, så er veiene straks bedre så snart man passerer Sogn og Fjordane fylkesgrense, i sør blir veiene bedre så snart man passerer Rogaland grense. Jeg skjønner jo at sentrale østlandspolitikere ser Hordaland og Bergen som en konkurrent, men at selv våre egne blåøyde politikere i høyre som venstre ikke skjønner bæret, ja det klarer jeg ikke på noen måte forstå.

    Etter oppslaget idag, og om media har kommet med riktige opplysninger, så oppfordrer jeg så mange Hordalendinger, foruten de som er mot vei og kommunikasjonsutbygging å boikotte høyre til valget, for nå må det snart være Hordaland sin tur å få gode veier.

  5. Til Siskan.
    Vettet og forstanden til de rød grønne kan vi i høyre ikke svare for men vi mistenker at prinsippene og allergien har tatt overhånd hos dem. Da klarer de ikke å tenke klart. Ei heller kan vi svare for vettet hos de andre partiene, annet enn oss selv. Så vidt jeg vet har de fleste Høyre-politikere vettet i god behold. 3 av 4 Nordmenn bor i en Høyre styrt kommune, hvor det stort sett går bra, så det kan ihvertfall ikke stå så galt til med Høyre -vettet. Derimot er jeg dypt bekymret når det gjelder regjeringspartiene og enda mer de som stemmer på dem.

  6. Hei!
    Til Nisselue:

    – fordelen med OPS måten å bygge vei på er at utbygger har ansvar for dift og vedlikehold i 20 – 25 år etter at veien er bygget. Skulle byggingen være som du sier “fort og gæli” så er det utbyggeren som har ansvaret og kostnaden. Derfor vil det motsatte av det du skriver skje. Prosjektene blir bedre fordi man ikke kan velte ansvaret overpå andre.

    Til Bård Isakesen:
    Listen i BG må være ufullstendig siden du ikke har sett hvilke viktig satsing dette er på veier PÅ vestlandet. Vi har 22 OPS strekninger vi har pekt på: blant disse er
    -delstrekninger på E39 Kyststamveien ( Her er det både prosjekt i Hordaland og Rogaland).
    -E-134 Røldal- Haukeli (Hordaland)
    -E-16 Arnatunnelen (Bergen/Hordaland)
    – RV550 Sotrasambandet

    Dette i tillegg til Bybanepenger. Du burde egentlig juble og oppfordre alle til å stemme Høyre 🙂

    Hilsen
    Erna

  7. Si meg, har du begynt å låne ut spalteplass til Senterpartiet og Arbeiderpartiet her på Høyrebloggen?

    Trudde Høyre skulle bruke denne bloggen til å profilere sitt eget parti? I dette innlegget har du jo reklamert brukbart for hva andre partier mener og synes.

    …er ikke det å skyte seg selv litt i foten da?

  8. Røti, i en blogg åpner vi selvfølgelig for alle synspunktene, så lenge de holder seg innenfor alminnelig folkeskikk/dreier seg om saken.

    Vi stoler på at norske velgere evner å se hva som er gode og hva som er dårlige argumenter. Når vi åpner for blogg så kan vi selvfølgelig ikke sensurere på meninger.

    Eirik Løkke
    Kampanjerådgiver, Høyre

Comments are closed.